Na początku oczywiście mycie.

Zapraszamy do lektury naszego artykułu „Jak poprawnie i bezpiecznie umyć auto”

Pamiętajmy że mycie powinno składać się z dwóch części.

Mycie rozpoczynamy od tzw. pre-wash’u przy użyciu np. pianownicy ręcznej Gloria FM10 lub Epoca Tec One Foamer FPM oraz piany aktywnej. Pozwoli to usunąć większy brud, który może stać się przyczyną rysowania lakieru w czasie mycia właściwego, czyli ręcznego. W przypadku mycia ręcznego używamy  dwa wiadra. W jednym woda z szamponem, a w drugim czysta woda do płukania gąbki/rękawicy. Przydatne będą również separatory brudu Grit Guard, które zatrzymują brud na dnie wiadra zwiększając bezpieczeństwo mycia Do mycia ręcznego używamy zawsze rękawicy z microfibry lub wełny.

Dekontaminacja.

Podczas zwykłego mycia nie usuniemy  smoły oraz lotnej rdzy, która zazwyczaj osadza się na nadkolach, felgach oraz do połowy drzwi. Do takich zabrudzeń polecamy specjalne, które będą w stanie rozpuścić silny brud. Do smoły najlepiej użyć Prickbort MAC124, a do lotnej rdzy niezastąpiony jest Car Pro IronX. Następnie umyjcie te miejsca wodą z szamponem.

Glinkowanie. Na tym etapie usuwamy opad przemysłowy, soki z drzew i inne naleciałości, które sprawiają, że lakier jest szorstki. Gładka powierzchnia poprawi efekt po nałożeniu wosku, a także przyczyni się do jego dłuższego utrzymania  na powierzchni lakieru.

Korekta lakieru,

czyli mówiąc bardzo ogólnie polerownie. Temat rzeka. Mówiąc w skrócie usuwamy plamy po ptasich odchodach i inne przebarwienia, hologramy (jeżeli auto było poddawane nieudolnym próbom polerowania), swirle (małe okrągłe rysy) oraz większe zarysowania. Proces ten możemy wykonać ręcznie lub maszynowo. O ile ręczne polerowanie może przeprowadzić każdy, to do maszynowego radzilibyśmy podchodzić ostrożnie ponieważ robiąc to nieudolnie, możemy uszkodzić lakier. Do polerowania używamy past/mleczek/emulsji polerskich o różnej sile ścieralności. Do tego potrzebujemy futra i gąbki polerskie, których twardość dobieramy do agresywności środka ściernego. Przeważnie futro i twarde gąbki są dedykowane do mocno ściernych mieszanek, a im mniej agresywny produkt, tym gąbka bardziej miękka.

W czasie korekty lakieru zalecamy użycie środków usuwających resztki past, które mogą częściowo maskować rysy. Takim produktem jest alkohol izopropylowy rozcieńczony z wodą destylowaną 1:1 lub płyn do inspekcji Koch Chemie Silicon & Wachsentferner.

Aplikacja cleanera.

Przed nałożeniem wosku, aby jak najlepiej przygotować powierzchnię używamy cleanera, który dobieramy do wosku, który zamierzamy zaaplikować. W następnym kroku możemy pokusić się o aplikację politury, która wypełni i zamaskuje rysy (ale jest zbędnym produktem jeżeli poddaliśmy wcześniej lakier korekcie)

Na koniec wosk 🙂

Możemy je podzielić na kilka rodzajów.
All in one – wosk o niewielkich właściwościach ściernych, który usunie i zamaskuje niewielkie ryski oraz zabezpieczy lakier. 
Woski naturalne i hybrydowe – są na bazie naturalnej carnauby i mają dodatki naturalnych wosków. Dają lepsze efekty wizualne, ale mogą nie być tak trwałe jak woski syntetyczne. Polecamy je na lato.
Woski syntetyczne (sealanty) – jaka sama nazwa mówi są na bazie syntetycznych polimerów. Szczególnie polecane na zimę.
Powłoki ochronne– najczęściej są spotykane te na bazie kwarcu. Mają za zadanie ochronę lakieru przez dłuży czas niż klasyczne woski.

Nakładamy jak najcieńszą warstwę za pomocą aplikatora. Po wyschnięciu docieramy ściereczką z microfibry. Każdy wosk charakteryzuje się innym czasem schnięcia, dlatego czytajcie etykiety z zaleceniami producenta.

Pamiętajcie o zabezpieczeniu plastików zewnętrznych.

O pielęgnacji kół możecie znaleźć szczegółowe informacje w naszym artykule: „jak pielęgnować koła w samochodzie”

To byłoby na tyle z zewnętrznego przygotowania samochodu. Nie zapominajmy jednak o czyszczeniu wnętrza auta. Ta czynności powinna zostać wykonana  zaraz po umyciu samochodu. Odkurzamy-pierzemy lub czyścimy ręcznie tapicerkę -> czyścimy wewnętrzne plastiki -> na koniec oczywiście zabezpieczamy tworzywa, a także tapicerkę. Pamiętajcie o odpowiednim doborze produktów. To co jest dobre do tapicerki skórzanej, nie będzie nadawało się do weluru.

Teraz możecie cieszyć się pięknym efektem, odpoczywając po wyczerpującej, a zarazem przyjemnej pracy. Pamiętajcie, że to nie koniec pielęgnacji. Chcąc utrzymać ten efekt musicie regularnie myć auto, używając do tego wysokiej klasy szamponu, który jest bezpieczny dla wosków. Pamiętajcie że samochód wymaga osuszania!!! Do tego będzie potrzebny ręcznik z microfibry, który wchłania dużą ilość wody. Żeby przyspieszyć proces osuszania możecie użyć quick detailera, który poprawi wygląd auta oraz uzupełni wosk. Spryskując nim mokrą powierzchnię auta woda zacznie kropelkować, przez co łatwiej go osuszyć.

Cały proces powinniście wykonać przynajmniej 3-4 razy w roku. Z wyjątkiem korekty lakieru, którą robimy tylko wtedy, gdy powłoka lakiernicza tego wymaga.

I jeszcze jedno na koniec. Na samym końcu czyścimy szyby. Są one bardzo podatne na zabrudzenia, dlatego zostawiamy je na sam koniec. Warto mieć zawsze w schowku środek do czyszczenia szyb oraz specjalną microfibrę.