Na lakier samochodowy składa się kilka elementów które tworzą powłokę lakierniczą:

Materiał podkładowy – przygotowuje powierzchnię do przyjęcia kolejnych warstw. Są to wszelkiego rodzaju grunty i podkłady. Ta część powłoki składa się z dwóch warstw. Z podkładu antykorozyjnego i podkładu wypełniającego, zwanego potocznie fillerem.
Warstwa malarska – czyli lakier bazowy. Jest to mieszanina pigmentów, dzięki której otrzymujemy pożądany kolor. Lakier robiony jest na podstawie ściśle określonej receptury. Zapewne większość z was nie zdaje sobie sprawy, że istnieje ich kilkadziesiąt tysięcy, a co roku przybywają nowe. Udając się do mieszalni w celu dorobienia lakieru lub zakupu gotowej zaprawki , nie możemy poprosić o czarny metalic do opla. Dlatego właśnie każdy samochód posiada tabliczkę znamionową, na której widnieje numer lakieru. Mając ten numer możemy ustalić odpowiednią recepturę. I tu pojawia się kolejny problem, ponieważ każdy numer ma kilka odcieni. Jeżeli ma być to mała zaprawka, możemy ją robić ze standardowej receptury. W przypadku gdy lakierowana będzie większa powierzchnia, potrzebny jest element samochodu (najczęściej jest to klapka od wlewu paliwa lub element pod który mamy dorobić lakier) aby dobrać odpowiedni odcień. Mało tego, taki lakier wymaga zazwyczaj dodatkowych korekcji. NIE DAJCIE SIĘ NABRAĆ NA KOMPUTEROWE DORABIANIE LAKIERÓW, NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO (o lakierniczych mitach jeszcze napiszemy:))
Materiał nabłyszczający – lakier bezbarwny. Zabezpiecza poprzednie warstwy oraz nadaje połysk. Stosuje się go z utwardzaczem (akryl), co daje lepszą ochronę.

Powyżej przedstawiony schemat powłoki lakierniczej nazywany jest dwuwarstwowym ponieważ składa się z lakieru bazowego jedno komponentowego (1K) + dwu komponentowego (2K) lakieru bezbarwnego. Dawniej samochody były lakierowane w systemie jednowarstwowym (lakier dwu komponentowy 2K – lakier + utwardzacz). Na podkład nanosi się dwu składnikowy lakier, który nadaje kolor i zabezpiecza tak jak lakier bezbarwny. Systemy te są dzisiaj rzadkością. Głównie stosowane wśród samochodów ciężarowych i w przemyśle. Lakiery te robione są na bazie żywicy, do której dodawane są pigmenty zgodnie z recepturą. W samochodach używa się żywic akrylowych, gdyż są najodporniejsze na warunki pogodowe i czynniki zewnętrzne. W przemyśle innym niż samochodowy (maszyny, lakiery dekoracyjne itp.) używa się żywic syntetycznych, poliuretanowych, czy epoksydowych.

Możemy łatwo zidentyfikować jaki rodzaj powłoki (lakieru) posiada auto. Jeżeli jest to lakier metaliczny lub perłowy to z pewnością jest to powłoka dwuwarstwowa (baza + bezbarwny). W przypadku monokoloru możemy przetrzeć powierzchnię papierem ściernym na mokro. Jeżeli pozostał na nim kolor, jest to akryl. Jeżeli nic nie widać (czyli lakier bezbarwny) to mamy bazę.

Wielu z Was zastanawia się co z lakierami matowymi, które zyskują ostatanio coraz większą popularność, chociaż nie są jeszcze tak często spotykane na samochodach. W tym przypadku są dwie opcje powłoki lakierniczej. Może być to lakier akrylowy na bazie żywicy matowej lub lakier bazowy + matowy lakier bezbarwny.

Jakie są rodzaje lakierów?

Już wiecie że mogą być to lakiery jedno lub dwu składnikowe.

Wyróżnia się różne systemy lakiernicze: system konwencjonalny i wodny. Ten drugi pojawił się stosunkowo niedawno, a wprowadzenie go ,zostało wymuszone zaostrzonymi przepisami o ochronie środowiska.

Jeszcze inny podział wyróżnia: lakiery niemetaliczne (monokolory), metaliczne, perłowe, matowe i specjalne jak np. kameleony.

Podsumujmy zatem wszystkie informacje. Pamiętajcie że w przemyśle samochodowym używane są:

lakiery akrylowe – czyli 1 warstwowe powłoki lakiernicze z lakierem 2K (dwu komponentowy – lakier + utwardzacz)
lakiery bazowe – czyli 2 warstwowe powłoki lakiernicze. Lakier bazowy jest 1K (jedno komponentowy), natomiast lakier bezbarwny 2K (dwu komponentowy)

Nie mieszajcie lakierów akrylowych z lakierami na bazie innych żywic (syntetycznymi, poliuretanowymi itp.). Skutkiem będzie zważenie się lakieru!!!