Ekipa MX Nowicki pragnie przedstawić Wam cykl artykułów na temat auto detailingu, w których postaramy się opisać w przystępny sposób najważniejsze etapy prawidłowej pielęgnacji auta. Mamy nadzieję, że zarówno osoby nowe w temacie auto detailingu jak i ci bardziej doświadczeni, znajdą w tych artykułach dużo cennych informacji, które pozwolą Wam jeszcze lepiej zadbać o Wasze cztery kółka.

Cykl chcieliśmy rozpocząć artykułem na temat prawidłowej pielęgnacji kół. Jak wszyscy dobrze wiecie, dobrze dobrana felga potrafi przemienić każdy samochód, w przyciągający na ulicy wzrok „showcar”. Jednak samo „koło” nie wystarczy, musi się ono jeszcze odpowiednio prezentować, w czym powinien pomóc poniższy artykuł.

Cały proces pielęgnacji kół można podzielić na trzy etapy – doprowadzenie ich do porządku poprzez dogłębne czyszczenie, zabezpieczenie i regularne mycie.

Zacznijmy od punktu pierwszego – dogłębne oczyszczenie felg. Jeżeli felgi na samochodzie są kilkuletnie i nie były nigdy profesjonalnie czyszczone, to najczęściej wyglądają tak :

1

2

3

4

Kilkuletni brud, wżarty w felge pył z klocków, opiłki metalu i kawałki asfaltu z drogi – tak wygląda wnętrze 99% felg na autach. Aby się tego wszystkiego pozbyć, należy sięgnąć po szereg środków.

Zaczniemy od umycia felgi z grubszego brudu. Będziemy do tego potrzebowali silnego kwasowego środka, np. Autbrite Very Cherry Acid Wheel Cleaner . Dostępne są również środki zasadowe, jednak te z reguły są słabsze, stąd ich skuteczność na bardzo brudnych felgach jest niższa. Po rozrobieniu środka zgodnie z zaleceniami, spryskujemy obficie powierzchnię felgi i zostawiamy na parę minut, żeby środek mógł zadziałać. Tutaj dwie ważne uwagi – po pierwsze, ZAWSZE pracujemy w cieniu, na zimnych felgach. Jeżeli myjemy koła na aucie, które dopiero co przyjechało, odczekujemy jakiś czas, aż koła ostygną. W innym przypadku, środki do mycia kół zaschną momentalnie na feldze co może doprowadzić do ich uszkodzenia. Po drugie – ZAWSZE pracujemy w gumowych rękawiczkach. Uwierzcie, szkoda Waszych rąk na kontakt z taką chemią.

Środek poleżał kilka minut, pora więc umyć ręcznie felgi. Czym ? Na rynku znajduje się mnóstwo akcesoriów, najwygodniej myje się pędzelkiem o miękkim włosiu, co pozwoli nam dojście we wszystkie zakamarki. Przydadzą się również sztywniejsze szczotki, do wzruszenia większego brudu.

5

6

7

8

9

10

Po pracy spłukujemy obficie felgę wodą pod ciśnieniem :
11

12
Kolejnym etapem jest sięgnięcie po produkt do usuwania cząstek metalu, wbitych w felgę. Często takie zabrudzenia nie są widoczne gołym okiem, jednak znacząco wpływają na gładkość i prezencje felgi . Środki takie jak Car Pro IronX, P21S Felgen- Reiniger Power Gel , Scholl Concepts Rim 7 i inne, pozwolą na skuteczne pozbycie się takich zabrudzeń. Co więcej, efektownie przy tym wyglądając, poprzez „krwawienie” felgi 😉

13

14

15

16

17

Po tym etapie również dokładnie pędzelkujemy felgi i spłukujemy. Dopiero teraz mamy czystą od brudu felgę :
18
Pozostaje jednak problem smoły, która ciągle jest obecna na naszych felgach. W tym celu sięgamy po środki do jej usuwania, takie jak np.  Prickbort MAC 124.
19
Możemy wspomóc się również glinką:
20

21
Po tym etapie nasze felgi będą w 100% czyste i gotowe na zabezpieczenie. Jeżeli kształt naszych felg na to pozwala, możemy się pokusić o przeprowadzenie korekty lakieru na felgach, co zdecydowanie polepszy efekt. Oto efekt jaki można osiągnąć przy użyciu past polerskich,takich jak np Meguiar’s Ultimate Compound, Urban Shine etc etc:
22

23

24
Pora na drugi etap szeroko pojętego dbania o koła – zabezpieczenie. Felgi zabezpieczamy żeby

a) zapewnić im ochronę przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych

b) poprawić wygląd oraz

c) ułatwić czyszczenie w przyszłości.

Do zabezpieczenia felg możemy użyć albo dedykowanych środków, jak Auto Finesse  Mint Rims, albo uniwersalnych wosków i sealantów do lakieru. W tej roli świetnie się sprawdza Finish Kare 1000p Hi Temp Paste Wax. Musimy upewnić się, że wybrany przez nas wosk będzie odporny na trudne warunki, w przeciwnym razie szybko zniknie z powierzchni felg. Możemy pokusić się również o nałożenie semi-permanentnej powłoki na felgi, jak np. Car Pro Cquartz DLUX. Środki te, mimo wyższej niż tradycyjne woski ceny, oferują dużo lepsze osiągi w kwestii łatwości mycia oraz wytrzymałości.

Prawidłowo zabezpieczone felgi będą efektywnie skraplać wodę, oraz dużo mniej się brudzić :
25

26
Mając zabezpieczone felgi, ich dalsza pielęgnacja będzie dużo prostsza. Do doczyszczenia wystarczy przeważnie woda z szamponem, w przypadku większych zabrudzeń możemy sięgnać do dedykowanych środków zasadowych, lub o neutralnym pH. To pozwoli jednocześnie skutecznie doczyścić koła, oraz nie naruszyć zabezpieczenia felg.

Wypada również wspomnieć o felgach polerowanych, których pielęgnacja przedstawia się nieco inaczej. W przypadku polerowanych stopów metali, nie zabezpieczonych lakierem bezbarwnym, należy poświęcić pielęgnacji felg dużo więcej uwagi. Nie stosujemy tutaj silnych kwasowych ani zasadowych środków, ponieważ doprowadzi do utraty klarowności polerki. Nie należy również doprowadzać do długotrwałego oddziaływania brudu na taką felgę, wystarczy spłukać go choćby sama wodą pod ciśnieniem. Mimo regularnego dbania i czyszczenia, należy i tak co jakiś czas zafundować naszym felgom polerowanie dedykowaną pastą do metalu, jak np. Autosol Metal Polish czy Mothers Mag & Aluminium Polish, co przywróci naszym felgom blask.

Nasze felgi są więc dokładnie oczyszczone, zabezpieczone i wiemy jak o nie dbać na przyszłość. Czy to koniec ?

Nie !

Koła to nie tylko felgi, ale również opony. Nic tak nie psuje wyglądu auta jak siwe, brudne i pozbawione koloru opony. Temat z pozoru błahy, jednak bardzo często przeoczany przy pielęgnacji kół.

Tutaj również możemy podzielić pracę na dwa etapy – czyszczenie i zabezpieczenie.

Opony możemy czyścić albo tymi samymi środkami co felgi, albo środkami typu APC/degraser. Do czyszczenia zwykły pędzelek nie wystarczy, potrzebna będzie sztywną szczotka, która pozwoli usunąć głęboko wżarty brud :
27

28

29

30
Z reguły jednokrotne czyszczenie nie wystarczy, operację należy przeprowadzać do momentu, w którym z opony przestanie lecieć brązowa piana.

Oponę dokładnie suszymy i możemy przystąpić do nakładania dressingu. Jakiego ? Po raz kolejny, na rynku jest multum pozycji, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać ( mat/satyna/połysk ) , zapachu, konsystencji etc itp. Do najpopularniejszych należą Meguiar’s Endurance High Gloss, ValetPRO Dionysus Tyre Gloss czy Shiny Garage Back2Black. Do nakładania dressingu używamy pędzelka albo aplikatora gąbkowego:
31

32

33
Felgi umyte i zabezpieczone, opony nabłyszczone – pora ruszać na miasto. Na temat każdego z etapów można by napisać mały referat, dlatego ograniczymy się do tego co powyżej, mamy jednak nadzieję, że pozwoli Wam to jeszcze lepiej zadbać o Wasze koła, które  po serii takich zabiegów będą prezentować się olśniewająco. W kolejnych artykułach przedstawimy Wam tematykę mycia auta, korekty, zabezpieczenia lakieru, pielęgnacji wnętrza, tapicerki skórzanej itp itd… Stay tuned 😉

MX NOWICKI