Często słyszymy pytanie: „Jak usunąć rysy na lakierze?” Jedną z odpowiedzi jest: zrobić zaprawkę lakierniczą.

A gdzie można kupić lakier zaprawkowy? Oczywiście w MX NOWICKI (www.pielegnowacauto.pl)

 W przypadku kiedy na karoserii, w skutek uszkodzenia pojawiła się rdza, należy ją usunąć przed przystąpieniem do nakładania lakieru. Do tego możecie użyć specjalnej szczoteczki (dostępnej w zestawie z zaprawką Auto K), papieru ściernego (np: na sucho o gradacji 100 lub na mokro 240 ) lub ostrego szpikulca. Pamiętajcie żeby oczyścić starannie uszkodzoną powierzchnię z rdzy i brudu, starając się nie powiększać ubytku. Po oczyszczeniu przemyjcie  powierzchnię zmywaczem (odtłuszczacz).

W przypadku gdy zostały resztki rdzy zalecamy użycie odrdzewiacza (wiąże resztki rdzy i poprawia przyczepność kolejnych warstw lakierniczych) o właściwościach podkładu antykorozyjnego (Brunox, Fertan lub Korroplex- dostępne w formie zaprawki). Podkład nakładajcie na oczyszczoną i odtłuszczoną powierzchnię. Czas schnięcia podkładu Brunox i Fertan w optymalnych warunkach (20 stopni Celsjusza) to 24h. W przypadku Korroplexu to 3h. NIE NALEŻY NAKŁADAĆ LAKIERU BAZOWEGO PRZED CAŁKOWITYM WYSCHNIĘCIEM ODRDZEWIACZA-PODKŁADU!

Przed nałożeniem lakieru bazowego powierzchnia musi być czysta i odtłuszczona zmywaczem. Nakładajcie cienką warstwę lakieru bazowego. Po 30minutach (kiedy lakier przeschnie) nałóżcie warstwę lakieru bezbarwnego. Lakier bezbarwny wysycha po około 2 godzinach, jednak całkowite utwardzenie następuje po 24 godzinach.

W przypadku gdy jest to lakier akrylowy (jedno warstwowy) nie nakładajcie lakieru bezbarwnego. Jego całkowity czas schnięcia to 24h.

Jeżeli dokonujecie renowacji punktowego uszkodzenia powłoki (np. odprysk od kamienia lub rysa), lakier możecie nałożyć wykałaczką lub specjalnym patyczkiem do zaprawek lakierniczych.

Pamiętajcie że warstwa lakieru bazowego musi być bardzo cienka aby pozostałą część ubytku wypełnić lakierem bezbarwnym.

Po całkowitym wyschnięciu powierzchnię można zmatować papierem ściernym na mokro 2000, a następnie spolerować pastą polerską. W przypadku gdy nałożycie zbyt grubą warstwę lakieru bazowego, a następnie bezbarwnego, musicie bardzo ostrożnie podchodzić do tego „zabiegu”.  Trzeba bardzo uważać, aby nie spolerować warstwy lakieru bezbarwnego i nie uszkodzić lakieru bazowego. Pamiętajcie że całkowity czas utwardzenia się lakieru bezbarwnego w warunkach optymalnych (20 stopni Celsjusza) to 24h (wcześniej nie polerujemy)!!!

Chemia samochodowa działa w temperaturze powyżej 10 stopni Celsjusza. Takie warunki są potrzebne, aby zaszły odpowiednie reakcje chemiczne. Chodzi między innymi o odpowiednie utwardzenie się lakieru.

Zaprawki lakiernicze dotyczą małych powierzchni, dlatego można wykonywać je w niższych temperaturach jeżeli nie ma innej możliwości. Jednak lakier może nie utwardzić się dobrze, co przełoży się na jego krótszą żywotność. Z drugiej jednak strony pamiętajcie że warto jak najszybciej reagować na każde uszkodzenie, żeby nie dopuścić do korozji.

Co potrzebujesz:

  • Lakier bazowy
  • Lakier bezbarwny
  • Szczoteczkę, szpikulec lub papier ścierny
  • Zmywacz lub w ostateczności benzyna ekstrakcyjna (do przemywania i odtłuszczania)
  • Odrdzewiacz – podkład (szczególnie zalecamy w przypadku rdzy)
  • Uwaga: W przypadku gdy lakier jest jednowarstwowy, potrzebujesz lakieru akrylowego zamiast bazy i bezbarwnego. Dotyczy to jedynie kolorów niemetalicznych w starszych samochodach (1998 i starsze)!

 

Przed użyciem wstrząśnij lakier przez kilka minut!!!!

Kupując zaprawkę lakierniczą nie trzeba jej od razu zużyć. Taki lakier można trzymać w zamkniętym pojemniku przez kilka lat.